RSS

17 March, 2011

Fenomena Bulan Kelihatan Besar, 19 Mac 2011

Bulan penuh - sumber internet


Saya suka melihat bulan penuh. Di dalam kepekatan gelap malam, tiba-tiba di tengah-tengahnya terpancar cahaya putih yang cantik dipantulkan oleh bulan yang bulat. Maha Suci ALLAH yang menciptanya, ia sangat cantik. Apabila saya terlihat bulan penuh, biasanya saya akan memanggil anak-anak saya, untuk berkongsi perasaan saya dengan mereka, sambil mengajak mereka sama-sama bertasbih, bertahmid dan bertakbir.

Orang-orang dulu selalu mengaitkan bulan mengambang penuh dengan kecantikan. Tidak hairanlah mengapa ada bait-bait lagu yang memuji kecantikan kekasih mereka dengan mengaitkannnya dengan bulan. Malah ada di dalam hadith, tatkala Jabir Samurah menatap wajah Rasulullah sallAllhu `alaihi wasallam di malam terang bulan, ia berkata:

“Aku memandang wajah Nabi, lalu melihat ke arah bulan, maka bagiku beliau jauh lebih indah dari bulan yang sedang memancarkan cahaya itu.” (HR At-Turmidzi)

Melihatkan bulan penuh sahaja sudah menarik perhatian saya akan kecantikannya, apatah lagi apabila seseorang yang lebih cantik dan lebih senang dilihat berbanding bulan penuh itu, tentulah dia merupakan seseorang yang mempunyai raut wajah yang sangat menarik, sangat cantik atau sangat tampan. Dialah Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam. Ah, betapa indahnya wajah Rasulullah sallAllahu `alaihi wasallam, tidak dapat saya bayangkan…

Fenomena Bulan Hampir Dengan Bumi

Di sebuah laman web, dikhabarkan bahawa akan terjadi satu fenomena yang jarang-jarang berlaku, iaitu bulan akan lebih hampir dengan bumi daripada biasa. InsyaALLAH, ini akan membuatkan bulan kelihatan lebih besar dari saiz biasa.

Ia akan berlaku pada 19 MAC 2011 bersamaan 15 Rabi`ul Akhir 1432H, iaitu Sabtu, malam Ahad.

InsyaALLAH, saya tidak akan lepaskan peluang untuk melihatnya. Yang lebih penting ialah melihatnya dengan disertakan rasa syukur dan kasih kepada Yang Menciptanya. Tasbih, tahmid, tahlil dan takbir patut diulang-ulang tatkala melihat keindahannya. Sungguh, semua yang diciptakannya tidak pernah sia-sia…

“RABBAna ma khalaqTA hadza batila, subhanaKA, faqina `adzab an-nar”

“Wahai TUHAN kami, tidak ENGKAU jadikan ini semua dengan sia-sia, Maha Suci ENGKAU, maka jauhkanlah kami dari azab api neraka”

Berikut pula adalah keratan akhbar yang menceritakan secara ringkas tentang fenomena ini. Walaupun mesej akhbar ini ialah mesej kerisauan dan amaran, tetapi saya mempunyai perasaan yang berbeza, iaitu ‘excited’. Excited hendak melihat keagungan ciptaan Tuhan Yang Maha Mencipta, Maha Indah. Namun, perlu juga berhati-hati terutama buat nelayan kerana bulan selalu dikaitkan dengan pasang-surut air laut di pantai. Apabila bulan berada hampir dengan bumi, sudah tentulah ia sedikit sebanyak memberikan kesan yang di luar kebiasaan.


Semoga setiap apa yang berlaku di sekeliling kita bisa menambahkan keimanan kita semua. Mendatangkan rasa kehambaan ke dalam diri kita, betapa kerdilnya kita, betapa dhaifnya kita. DIAlah Segala-galanya. DIAlah Segala-segalanya!!!

Sumber: - www.muzir.wordpress.com

No comments:

Post a Comment